De Heus - Bedrijfscultuur

Het 7-s Model
Het stagebedrijf wordt beschreven met behulp van het 7-S model. Dit model is ontworpen, door McKinsey in 1981, om aan de hand van zeven vaste factoren de prestaties van een bedrijf te kunnen analyseren. Deze zeven vaste factoren zijn (zoals weergegeven in figuur 1) strategie, systemen, structuur, gedeelde waarde, managementstijl, personeel en sleutelvaardigheden (
McKinsey, z.j.).
Figuur 1: Basisindeling 7-s Model
Binnen het 7-S model wordt er ook nog een onderscheid gemaakt tussen drie harde en vier zachte factoren. Zo behoren de factoren structuur, strategie en systemen tot de ‘harde S- en’. Dit wil zeggen dat deze factoren vast staan en meetbaar zijn. De overige vier factoren (gedeelde waarde, managementstijl, personeel en sleutelvaardigheden) behoren tot de ‘zachte S- en’. Deze laten de menselijke kant van de organisatie zien en zijn niet objectief meetbaar (McKinsey, z.j.).

De Heus
De Heus Voeders (Afbeelding 1) heeft als kernactiviteit de productie en vercommercialisering van hoogwaardige diervoeders. Sinds de oprichting in 1911 is het bedrijf uitgegroeid tot een van de grootste spelers in de Nederlandse mengvoerindustrie. Zo produceerde De Heus Voeders afgelopen jaar (2011) vier miljoen ton aan diervoeders op 28 verschillende productielocaties. Van deze productielocaties staan er 20 in het buitenland. De Heus is daarom ook een internationaal opererende onderneming. Hieronder wordt dit bedrijf verder beschreven aan de hand van het 7-S model.


Afbeelding 1: Logo De Heus Voeders
Strategie
Onder strategie wordt geanalyseerd welke doelen het bedrijf gesteld heeft en hoe deze bereikt moeten worden (
McKinsey, z.j.). De Heus Voeders heeft als doel om de continuïteit van het familiebedrijf te waarborgen. Daarnaast wil het ook een verdere groei in de diervoeder sector realiseren. Dit wil men bereiken door in de landen waar De Heus Voeders momenteel actief is, de leidende posities te behouden of op te bouwen op basis van hun kerncompetenties. Enerzijds door efficiëntie op basis van schaalgrootte en anderzijds door de toegevoegde waarde te maximaliseren op basis van eigen kennis over nutritie, productie en de veehouderij. Wel moet dit volgens De Heus (z.j.) in overeenstemming zijn met de eigen waarden, om op die manier de ontwikkeling en vooruitgang van de landbouw te stimuleren op alle markten waarin De Heus actief is.

De waarden binnen De Heus zijn:

  • Betrokkenheid: De gedrevenheid van onze klanten vergt een sterke betrokkenheid bij hun bedrijfsvoering.
  • Loyaliteit: Duurzame relaties met klanten en medewerkers vormen de ruggengraat van de onderneming.
  • Voedselveiligheid: Het is onze verantwoordelijkheid de voedselveiligheid maximaal te waarborgen. Onze communicatie met andere schakels in de productiekolom wordt op een open en transparante wijze gevoerd.
  • Samenwerking: De kracht van een relatie, een organisatie of een keten is gelegen in de kwaliteit van de samenwerking tussen mensen, afdelingen en bedrijven.
De Heus (z.j.) wil dus door blijven groeien in diervoeders. De drijvende kracht achter deze groei vormt de realisatie van synergievoordelen. Dit is het voordeel wat kan optreden als bedrijven fuseren. Zo worden er minder kosten gemaakt en kan er efficiënter gewerkt worden (Wikipedia, 2010). Andere drijvende krachten achter deze groei vormen het toevoegen en implementeren van kennis en verschaffen van financiële kracht. Daarnaast verwacht De Heus Voeders op de Nederlandse thuismarkt een geleidelijke en verdere consolidatie waarbij het openstaat om het marktaandeel uit te breiden.

Ook wil De Heus Voeders mede vanuit een oogpunt voor risicospreiding zich richten op een verdere spreiding over regio’s en productiegroepen in het buitenland en dan met name in Polen. Internationale spreiding kan op verschillende manieren tot stand komen. De Heus Voeders wil dit bereiken door middel van investeringen in autonome groei, investeringen in productiemiddelen door samenwerking met lokale partners en (vooral) door overnames.

Structuur
Met de structuur wordt de vormgeving van de organisatie bedoeld. Er wordt gekeken naar de wijze waarop het bedrijf is ingericht. Meestal wordt dit duidelijk weergegeven in een organigram. Deze is echter niet te vinden op de site van De Heus (z.j.). Ook staan de personeelsleden niet apart op de site vermeld. Dit is echter ook bijna niet te doen omdat er bij De Heus wereldwijd ongeveer 2000 mensen actief zijn. In Nederland alleen al werken er ongeveer al 575 mensen voor De Heus Voeders. Door deze grote hoeveelheid aan medewerkers kunnen deze zich specialiseren op één vakgebied en hierbij dus diepgaande deskundigheid ontwikkelen. Door deze specialisatie is het voor dit bedrijf de interne communicatie van groot belang. Het personeel hecht daarom ook veel waarde aan een goede communicatie. Zo moet het duidelijk zijn wie welke werkzaamheden moet verrichten en wanneer. De slogan van De Heus Voeders is daarom ook niet voor niets ‘Samen voor resultaat’.

Systemen
Hierbij gaat het om alle formele en informele werkwijzen en procedures, zowel intern als extern (
McKinsey, z.j.). Binnen De Heus Voeders worden orders zowel telefonisch als elektronisch doorgegeven. Meestal belt bijvoorbeeld de veehouder zijn voerspecialist op om de bestelling door te geven. Het bedrijf is eigenlijk opgedeeld in negen sectoren. Zo heeft De Heus specialisten, waaronder onder andere adviseurs en nutritionisten in huis op het gebied van rundvee, varkens, vleespluimvee, legpluimvee, geiten, schapen, eenden, kalkoenen en paarden. Binnen al deze sectoren probeert men ervoor te zorgen dat het voedsel van goede kwaliteit is en dat het in de juiste mate gevoerd wordt. Daarnaast wordt er ook voor gezorgd dat als er eventuele problemen zich op een veebedrijf voordoen, dat er een juiste combinatie van maatregelen gevonden wordt.

Gedeelde waarde
De gemeenschappelijke waarden binnen een bedrijf gaan over de cultuur, identiteit ofwel visie van het bedrijf (
McKinsey, z.j.). De cultuur binnen een bedrijf heeft een belangrijke invloed op de werkwijze van het personeel en dus ook op het imago naar de afnemers en buitenstaanders toe. De Heus Voeders onderscheid zich grotendeels van andere grote mengvoerbedrijven doordat het nog steeds een familiebedrijf is (al 100 jaar lang). De Heus denkt dat de komst van externe financierders  een negatieve invloed uitoefent op de bedrijfscultuur. Daarom wil dit bedrijf ook door blijven investeren in autonome groei.
Zoals ook al onder het kopje strategie beschreven is hecht familiebedrijf De Heus Voeders veel waarde aan de betrokkenheid van het personeel. De gedrevenheid van de klanten vergt namelijk een sterke betrokkenheid  bij hun bedrijfsvoering. Daarnaast hecht dit bedrijf ook erg veel waarde aan voedselveiligheid.  De Heus Voeders draagt namelijk een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid voor de voedselveiligheid van mens en dier. De Heus eist daarom ook van zijn medewerkers en leveranciers dat er uiterste zorgvuldigheid. Het personeel wil samen ook uitstralen dat ze er alles aan doen om dit zo goed mogelijk te doen. Het bedrijf doet daarom ook mee aan het kwaliteitsborgingsysteem GMP+. Daarnaast heeft De Heus Voeders ook een eigen kwaliteitsborgingsysteem ontwikkeld. Zo kunnen verontreinigde grondstoffen getraceerd worden met behulp van het eigen ontwikkelde informatiesysteem feed-trac². Verder is eigenlijk de grootste kracht van De Heus de samenwerking tussen personeelsleden onderling en tussen personeelsleden en de afnemers. Iedereen is gelijk aan elkaar binnen de organisatie en iedereen mag zijn/haar woordje doen. Verder vind De Heus het ook belangrijk dat het personeel bij alle keuzes die gemaakt  worden duurzaamheid in het achterhoofd meegenomen wordt.

Managementstijl
Dit is de manier waarop de manager de medewerkers behandeld en de wijze waarop men met elkaar omgaat (
McKinsey, z.j.). Zoals eerder beschreven is de betrokkenheid van groot belang binnen De Heus. Al het personeel binnen dit mengvoerbedrijf gaan ook betrokken met elkaar om. Hiermee wordt bedoeld dat alle personeelsleden geïnteresseerd zijn in elkaar en dat ervaringen worden gedeeld. Hierdoor heeft het personeel ook veel vertrouwen in elkaar en daar hecht De Heus ook veel waarde aan. Als iedereen namelijk goed in zijn/haar vel zit creëert er zich een prettige werksfeer en komen deze ook positiever over richting de buitenwereld. Verder worden eventuele problemen vaak zo snel mogelijk intern behandeld en op een goede manier opgelost.

Personeel
Het personeel wordt volgens het 7-s model beoordeeld door te kijken naar de opbouw van het personeel, de vakbekwaamheid en de manier waar de werknemers met elkaar om gaan (
McKinsey, z.j.). Ondanks dat er weinig te vinden is over het personeel op de website straalt het bedrijf wel persoonlijkheid uit naar de buitenwereld door open te staan voor alles en iedereen. Zo worden er jaarlijks enkele open dagen gehouden op de verschillende vestigingen.
Vakbekwaamheid staat daarnaast ook hoog in het vaandel bij De Heus Voeders. Zo is het van groot belang dat alle personeelsleden kennis hebben van nutritie, productie en de veehouderij. Om op nutritioneel gebied steeds voorop te lopen heeft dit mengvoerbedrijf een eigen Research en Development afdeling die universitair geschoolde nutritionisten en productmanagers ondersteunt. Deze afdeling heeft de beschikking over uitstekende proeffaciliteiten en de proeven worden hierbij zo uitgevoerd dat deze ook daadwerkelijk statistisch en betrouwbaar zijn. Hierbij is het grootte voordeel dat deze afdeling is gevestigd in Ede. Dit is in de buurt van Wageningen en dus ook van de Animal Science Group Wageningen UR, waar nauw mee samengewerkt wordt (De Heus, z.j.).
Naast deze kennis is ook de kennis over de veevoerproductie en de veehouderij zelf van belang. Het gaat erom dat De Heus problemen oplost bij klanten en soms kan dat met voer. Soms kunnen de problemen ook een andere oorzaak hebben zoals ventilatie, ziektedruk of ras. Om een juiste combinatie van maatregelen te vinden worden de adviseurs getraind. Mede daardoor en vooral door de ervaringen zijn de personeelsleden van De Heus Voeders vakbekwaam. De manier waarop personeelsleden met elkaar omgaan is al beschreven in het vorige kopje.

Sleutelvaardigheden

Dit laat zien waarin de organisatie uit blinkt en het zich onderscheid van andere bedrijven (McKinsey, z.j.). Dit bedrijf is doordat het een familiebedrijf is duidelijk goed in het maken van keuzes en financieel managen van het bedrijf, want om het bedrijf staande te houden zijn er in tegenstelling tot vele andere mengvoerbedrijven geen externe financierders  nodig. Ook tijdens de financiële crisissen. Daarnaast is het bedrijf ook erg goed in (resultaatgericht) samenwerken. Samen met de klant wordt er aan het beste resultaat gewerkt. Dit kan alleen met goede omgang en betrokkenheid. Daarom is de slogan van De Heus Voeders ‘Samen voor resultaat’ (De Heus, z.j.). Verder is ook de interne communicatie erg goed bij dit familiebedrijf. Ook werkt De Heus nauw samen met andere schakels uit de productieketens zoals slachterijen, grondstoffenleveranciers en broederijen. Ook hierbij geld ‘Samen voor resultaat’. Ten slotte onderscheidt De Heus Voeders zich van andere bedrijven doordat het vindt dat het een grote maatschappelijke verantwoordelijk draagt voor voedselveiligheid van mens en dier. Hier besteed dit familiebedrijf dan ook veel aandacht aan. Zo is het GMP+ gecertificeerd en heeft het een eigen kwaliteitsborgingsysteem ontwikkeld (feed-trac²).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten